Food&Retail Talks o roli kobiet w rolnictwie

4 listopada 2024 roku odbyła się najnowsza edycja Forum Rynku Spożywczego i Handlu podczas którego Małgorzata Bojańczyk, Wiceprezes Fundacji Agro Woman, wzięła udział w nowym formacie dyskusyjnym – Food&Retail Talks. Rozmawialiśmy o wyzwaniach i roli kobiet w rolnictwie oraz omawialiśmy w jaki sposób najlepiej wspierać i aktywizować rolniczki.

Podczas rozmowy „Liderki zmiany – Agro Woman” Małgorzata Bojańczyk przedstawiła jeden z podstawowych celów inicjatywy:

Chcemy, aby kobiety mogły realizować swoje ambicje i rozwijać się zawodowo bez konieczności opuszczania wsi. Dlatego realizujemy szereg projektów, które mają wspierać naszą wizję. Jednym z nich jest nasz program mentoringowy skierowany do rolniczek, do którego w roli mentorów i mentorek zaprosiliśmy osoby na co dzień działające na wysokich stanowiskach w biznesie oraz ekspertów rolnych. Obecnie realizujemy również pierwsze ogólnopolskie badanie sytuacji życiowej polskich rolniczek, które pozwoli nam jeszcze lepiej identyfikować ich wyzwania i potrzeby.

Agro Woman to inicjatywa, która działa na rzecz równości i rozwoju kobiet na wsi. Aby mówić o pełnym zaangażowaniu kobiet w sektorze rolniczym należy poza zapewnieniem równości szans, dać im również impuls rozwojowy.

Kobiety od zawsze były fundamentem rolnictwa, ale ich potencjał nie jest w pełni wykorzystywany. Czas to zmienić, zwłaszcza w kontekście zasad równościowych obowiązujących w całej Unii Europejskiej. Stawiamy na integrację i wsparcie kobiet, tak aby mogły w pełni wykorzystywać swoje talenty w lokalnych społecznościach.

– podkreślała Małgorzata Bojańczyk.

Fundacja zajmuje się edukacją, wsparciem przedsiębiorczości i rozwoju osobistego kobiet na wsi. Ponadto Agro Woman działa na rzecz ochrony zdrowia i zapewnienia dobrostanu psychicznego rolniczek i rolników oraz promowania zrównoważonego rozwoju w rolnictwie. Jednym z działań fundacji jest program mentoringowy Agro Woman, w którym kobiety mogą zdobywać wiedzę i doświadczenie dzięki wsparciu doświadczonych mentorów. W ramach monitoringu uczestniczki mogą dzielić się doświadczeniami, budować relacje i rozwijać swoje umiejętności.

Wspólnie z Instytutem Rozwoju Wsi i Rolnictwa PAN oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agro Woman prowadzi obecnie pierwsze w Polsce badanie dotyczące sytuacji życiowej i zawodowej kobiet w polskim rolnictwie. Wyniki badania pozwolą lepiej zrozumieć potrzeby kobiet na wsi i przygotować odpowiednie narzędzia wsparcia oraz pokaże, z jakimi wyzwaniami mierzą się rolniczki i gdzie należy skierować działania fundacji. Dla osiągniecia tych celów konieczna jest jednak autentyczna współpraca biznesu. Podmioty komercyjne mogą angażować się we współpracę z programami fundacji, takim właśnie jak program mentoringowy czy warsztaty rozwojowe dla kobiet na wsi. Takie działania mogą przyczynić się do realnych zmian.

Liczymy na partnerów, którzy rozumieją, że wspieranie kobiet to nie tylko moda, ale rzeczywisty wkład w rozwój całego sektora.

– mówiła Małgorzata Bojańczyk, ostrzegając jednocześnie przed ryzykiem „S-washingu” – pozornego zaangażowania firm w sprawy społeczne jedynie w celach raportowych w obszarze ESG.

To ważne, ponieważ kobiety odgrywają kluczową rolę w transformacji rolnictwa w kierunku bardziej zrównoważonego. To właśnie rolniczki często wprowadzają innowacje na poziomie gospodarek lokalnych, które mają ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa żywnościowego.

Inicjatywy wspierające kobiety w rolnictwie mogą mieć realny wpływ na rozwój wsi oraz bezpieczeństwo żywnościowe. Jednocześnie jednak nie możemy zapominać o znaczeniu szerokiego wsparcia – zarówno na poziomie lokalnym, jak i międzynarodowym oraz o aktywnym zaangażowaniu firm i organizacji.

Wierzymy, że kobiety są przyszłością rolnictwa. To właśnie ich głos musi być lepiej słyszalny w dyskusjach o rozwoju sektora i bezpieczeństwie żywnościowym.

 – zakończyła Małgorzata Bojańczyk.